Koffie drinken zonder lactose

koffie

Koffie is toch heerlijk? Kan je er ook zo naar verlangen?

Gematigde cafeïneconsumptie, zo’n 400 mg cafeïne ofwel circa 5 kopjes koffie per dag, passen in een gezond, gevarieerd voedingspatroon en een actieve levensstijl (Fredholm, 1999). Gematigde cafeïneconsumptie wordt in verband gebracht met hoofdzakelijk positieve fysiologische effecten, waaronder de effecten op mentale en fysieke prestaties.

Cafeïne werkt op het hersenniveau door de adenosine-A1-receptor en adenosine-A2A-receptor te blokkeren. Wanneer cafeïne in de vorm van koffie wordt opgenomen hebben sommige andere bestanddelen zoals polyfenolen, zelf ook effect op diverse routes in de hersenen. Mogelijk spelen ze een aanvullende beschermende rol.

Lactose komt voor in volle, halfvolle en magere melk, waardoor cappuccino, latte machiato of koffie verkeerd lastig wordt. Echter zijn er ook plantaardige alternatieven voor melk, zoals lactosevrije melk, sojamelk, rijstmelk, amandelmelk, kokosmelk en hazelnootmelk.

Buiten de deur

Zwarte koffie is bijna overal te bestellen. Echter kan je niet overal een overheerlijke cappuccino met soyamelk bestellen. Ik heb op een rij gezet waar je in Utrecht allemaal cappuccino kan bestellen met soyamelk.

Utrecht:

Thuis

Een kop koffie thuis drinken blijft toch ook altijd lekker. Lekker met de krant de zondagochtend beginnen met je eigen koffiemachine of espresso-apparaat en koffiebonen en lactosevrije of soyamelk.

%d bloggers liken dit: