Melk, is dat gezond of ongezond?

lactosevrij melk

Is melk ongezond voor de botten?

Calcium is, samen met vitamine D, belangrijk voor een goede botgezondheid en het voorkomen van botbreuken. Zuivel is bovendien een belangrijke leverancier van eiwitten, en de vitamines B2 en B12.

Wat adviseert het Voedingscentrum?

Het Voedingscentrum adviseert elke dag  melk en melkproducten te gebruiken. Dit is niet alleen melk, maar ook bijvoorbeeld yoghurt en karnemelk. Mensen met lactose intolerantie kunnen dit vervangen met lactosevrije producten als lactosevrije yoghurt of lactosevrije melk. Andere vervangers zijn soyamelk of amandelmelk. In de Schijf van Vijf vind je de magere varianten zonder toegevoegd suiker. Magere varianten bevatten nagenoeg evenveel calcium en vitamine B12 als de ‘gewone’ varianten, maar minder verzadigd vet. Te veel verzadigd vet verhoogt het risico op hart- en vaatziekten.

Zuur-base evenwicht

Koemelk is een dierlijk product. Dierlijke producten zorgen dat de pH van het bloed daalt. Dus van melk drinken word je letterlijk zuur. Dit kun je tegengaan door veel groente te eten en zo voldoende mineralen binnen te krijgen. Eet je echter meer verzurend voedsel dan ontzurend voedsel, dan zal je lichaam opnieuw zijn best doen om de balans terug te brengen. Dus ergens moeten weer mineralen vandaan gehaald worden. Laten die nou net als calcium in je botten zitten; nog meer osteoporose.

De optimale pH van het bloed ligt tussen  7.35-7.45. Dat is maar een verschil van een tiende. Hoe handig is het dan om het advies van het Voedingscentrum, die 0,5 liter melkproducten per dag, op te volgen? Melk en botten: dubbel gevaar.

Melk goed voor elk?

Voor veruit de meeste mensen is melk een goede en gemakkelijke manier om belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar voor een kleine groep mensen kan het drinken van melk klachten veroorzaken. Het gaat hierbij om mensen met koemelkallergie en lactose-intolerantie. Wij dus.

Koemelkallergie

Ongeveer 2-3% van de zuigelingen heeft last van koemelkallergie. Bij ongeveer de helft van deze kinderen verdwijnen de klachten in de eerste 4 levensjaren. Bij een koemelkallergie moeten koemelk en kunstvoeding op basis van koemelk vermeden worden. Sojaproducten, geitenmelk of schapenmelk worden in de eerste 6 maanden ontraden als vervangende voeding. Op latere leeftijd kan sojadrink een goede vervanger zijn, maar alleen als daar voldoende calcium en vitamines (waaronder B12) aan zijn toegevoegd. Ook melk van andere diersoorten zoals geiten of paarden kan een alternatief zijn voor mensen die last hebben van koemelkallergie.

Lactose-intolerantie

Mensen met lactose-intolerantie moeten ervoor zorgen dat zij niet teveel lactose binnenkrijgen. Meestal is het niet nodig om melk en melkproducten volledig te mijden. Het beste is om samen met arts of diëtist een voedingsschema samen te stellen. Zij kunnen er voor zorgen dat je niet te veel lactose eet, zonder dat er een tekort aan andere voedingsstoffen ontstaat. Ook kunnen ze bepalen welke melkvervanger het best bij je past.

Caseïne in melk

In melk zitten verschillende eiwitten: wei-eiwit en caseïne-eiwit. Beide zijn nodig in het lichaam. Wei bevat stoffen die van belang zijn voor het immuunsysteem. En zonder caseïne zouden calcium en fosfaat een onoplosbaar complex vormen, dat niet door de darmen opgenomen kan worden. Wei  wordt snel opgenomen. Caseïne lost slecht op in water, waardoor het langer duurt, voordat het opgenomen is. Mensenmelk bevat 60% wei en 40% caseïne. Koemelk bevat slechts 20% wei en wel 80% caseïne. Het menselijk lichaam is niet gemaakt voor zo’n grote hoeveelheid caseïne.

Bèta-caseïne A1 is een bepaald type caseïne dat veel voorkomt in de koemelk van 75% van de koeien in de wereld, ook Nederlandse koeien. Dit type is in verband gebracht met koemelkintolerantie, hartziekten, aderverkalking, diabetes mellitus type 1, bepaalde soorten kanker, schizofrenie, autisme, allergieën en de ziekte van Crohn (ernstige darmziekte).

Conclusie

Koemelk is voor baby’s van koeien, niet voor volwassen mensen. Het Voedingscentrum adviseert elke dag  melk en melkproducten te gebruiken. Koemelk bevat te veel caseïne, dat een oorzakelijke factor is voor allerlei ziektes. Koemelk is door fosfor en verzuring dubbel gevaarlijk voor de botten. Koemelk bevat suikers, wat niet helpt voor het krijgen en behouden van een slank figuur.

Eet gewoon groene bladgroente, koolsoorten en wat nootjes en je hoeft je niet druk te maken om je calcium. Bovendien leveren deze voedingsmiddelen nog zoveel meer op dan melk.

Koemelk is goed voor de melkboer, de zuivelfabrikant, de dokter en de farmaceutische industrie, maar niet voor de mens.

Gelukkig zijn er vervangers als soyamelk, lactosevrije melk, lactosevrije yoghurt of amandelmelk.

 

DISOLACT lactase

Vorige blogbericht
Volgende blogbericht

You Might Also Like

No Comments

Geef hier jouw reactie

%d bloggers liken dit:

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten

Read previous post:
Gezonde tips lactose intolerantie en koemelkallergie

Graag wil ik jullie helpen met mijn kennis en ervaring. Daarom heb ik op Instagram Stories de volgende vraag gesteld: Wat willen jullie weten met betrekking tot Lactose intolerantie? Hierop reageerde Nikki met: tips qua gezond eten voor mensen met...

Close