Nieuwe schijf van vijf

Hebben jullie al gehoord dat de schijf van vijf is veranderd? Wat houdt dat precies in? Wat is het verschil met oude schijf van vijf? Hoe kan ik daar het beste rekening mee houden? Tijden veranderen, zo ook de schijf van vijf. Twaalf jaar is de schijf hetzelfde gebleven, maar het is toch tijd voor verandering. ‘Kies elke dag genoeg uit elk vak en varieer daarbij’, is de boodschap. Lees wat het voor jou betekent.

Wat is de schijf van vijf?

Binnen de Schijf van Vijf worden voedingsmiddelen opgedeeld in schijven met producten die deels dezelfde voedingsstoffen bevatten. Als elke dag uit elke schijf eet, dan krijg je voldoende vitamines, mineralen, koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels en vocht binnen. Tegelijkertijd beperk je de inname van verzadigd vet, zout, toegevoegd suiker en onnodige calorieën. Hierbinnen is er veel ruimte voor persoonlijke voorkeuren. Naast deze basisvoeding is er nog een beetje ruimte voor extraatjes. Let er bij je keuze wel op dat deze extraatjes niet te veel zout, suiker of vet bevatten. En neem kleine porties!

Zie hieronder de 5 schijven:

Veel groente en fruit
Vooral volkoren, zoals volkorenbrood, volkoren pasta en couscous en zilvervliesrijst
Minder vlees en meer plantaardig. Varieer met vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten
Genoeg zuivel, zoals melk, yoghurt en kaas
Een handje ongezouten noten
Zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten
Voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie

Wat is er veranderd?

Minder vlees en meer plantaardig.’ Zo is de vuistregel ‘2×2’, twee ons groenten plus twee stuks fruit, opgeschroefd. Meer groenten eten, als het aan het Voedingscentrum ligt: 250 gram groenten per dag. Minder vlees: maximaal 500 gram per week. In plaats daarvan is er een belangrijkere rol voor peulvruchten als vleesvervanger weggelegd.

De hoeveelheid in de graancategorie is niet veel veranderd wel wordt er nu geadviseerd om voor volkoren graanproducten te kiezen. Hier zitten veel belangrijke voedingsstoffen in zoals vezels.

Wat betreft zuivel heeft het voedingscentrum de maximale norm wel iets naar beneden bijgestuurd. Zie je dat zuivel niet goed voor je. Wij als lactose intoleranten, wisten dat natuurlijk al. Voorheen was de maximale hoeveelheid 450 gram zuivel per dag. Nu wordt er twee tot drie porties geadviseerd, dat gelijk staat aan zo’n 300 tot 400 gram per dag.

Wat betreft vis wordt er geadviseerd om dit minder te eten. Hierbij wordt geadviseerd om van twee keer per week naar één keer per week. Tevens is het advies ook 25 gram noten per dag, ongezouten. Ik ben hier zelf erg fan van en haal ze meestal op zaterdag vers op de markt. Je kan altijd lekker nootjes meenemen voor als tussendoortje, lactosevrij en gezond!

Eten volgens de schijf van vijf

Dit zou een gerecht kunnen zijn volgens de schijf van vijf:

Stoofpotje met vlees, champignons en aardappeltjes

Stoofpotje met vlees, champignons en aardappeltjes
Vorige blogbericht
Volgende blogbericht

You Might Also Like

No Comments

Geef hier jouw reactie

%d bloggers liken dit:

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten

Read previous post:
Gezonde tips lactose intolerantie en koemelkallergie

Graag wil ik jullie helpen met mijn kennis en ervaring. Daarom heb ik op Instagram Stories de volgende vraag gesteld: Wat willen jullie weten met betrekking tot Lactose intolerantie? Hierop reageerde Nikki met: tips qua gezond eten voor mensen met...

Close