Gezonde tips lactose intolerantie en koemelkallergie

Graag wil ik jullie helpen met mijn kennis en ervaring. Daarom heb ik op Instagram Stories de volgende vraag gesteld: Wat willen jullie weten met betrekking tot Lactose intolerantie? Hierop reageerde Nikki met: tips qua gezond eten voor mensen met lactose intolerantie en koemelkallergie. Hier kan ik wel een blogartikel aan toewijden.


Zoals jullie lezen op mijn blog en social kanalen heb ik zelf lactose intolerantie, waarbij ik soms ook heftig reageer op koemelk. Om te zorgen dat ik geen klachten als maagkrampen, misselijkheid, oprispingen, vermoeidheid krijg, helpen de volgende punten mij:

  1. Probeer zakjes, pakjes en kant- en klaar maaltijden te vermijden. Vers is altijd beter. Dit bevat minder e-nummers en minder kans op lactose en koemelk.
  2. Ik vervang melkproducten door soja-,haver-, amandel- of lactosevrije producten. Alpro en Arla spelen hier mooi op in met producten zoals lactosevrije creme fraiche of havermelk. Zo kan je toch nog een cappuccino of een romig pastagerecht maken.
  3. Als tussendoortje neem ik meestal groente of fruit. Ik vind sinaasappels, appels of bananen erg lekker. Tegenwoordig hebben de supermarkten ook mini groente snacks. Zo zijn komkommers, paprika’s en tomaten makkelijk als snack mee te nemen.
  4. Bij twijfel, niet doen. Als ik twijfel of er koemelk of lactose in een product zit, dan doe ik het niet. De gevolgen zijn het risico niet waard.
  5. Ik woon samen met mijn vriend. Wij koken om en om. We koken wel altijd zelf. Zo heb je zelf in de hand welke producten je gebruikt.
  6. Koekjes en granola kan je ook zelf maken. Hierdoor bevat het minder e-nummers, suiker en weet je zeker dat er geen koemelk en lactose in zit.
  7. Zelf ben ik fanatiek aan het sporten. Na het eten neem ik meestal soja kwark met jam. Vrij gezond en lekker.
  8. Zelf vind ik brood erg lekker. Meestal is volkoren brood lactose- en koemelkvrij. Check wel voor de zekerheid de ingredientenlijst. Staan de ingrediënten niet op de verpakking, dan kan je het aan de medewerker van de bakker of supermarkt vragen.
  9. Qua beleg neem ik steeds meer vegan producten: vegan kaas, vegan spread. Dit is lactose- en koemelkvrij.
  10. Mis je lactosevrije producten bij jouw supermarkt? Geef dit aan bij de balie van de klantenservice van de supermarkt. Soms willen ze dit product nog wel eens toevoegen aan het assortiment.

Heb je hier iets aan? Laat het onder in de reacties weten. Heb je een andere vraag? Laat het mij dan ook weten.

Vorige blogbericht
Volgende blogbericht

You Might Also Like

No Comments

Geef hier jouw reactie

%d bloggers liken dit:

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten

Lees vorig bericht:
5 tips voor een lactosevrij kerst dessert

Kerst is al over een paar dagen. Kijken jullie er ook zo naar uit? Ik kijk altijd erg uit naar het diner. Gezellig met de hele familie en/of vrienden aan een lange tafel met allemaal lekker eten. En dan het...

Sluiten